Jäähdytysnesteellä on useita eri tehtäviä. Se ei pelkästään johda moottorissa syntyvää lämpöä jäähdyttimeen, vaan se suojaa jäähdytysjärjestelmää jäätymiseltä sekä voitelee sitä suojaten sitä näin korroosiolta ja hajoamiselta. Tästä syystä onkin tärkeä valita oikea jäähdytysneste.
Puhdas vesi ei sovellu jäähdytysnesteeksi jäätymisenesto ominaisuuksien puutteen vuoksi. Jäähdytysjärjestelmän hyvä toiminta taataan vasta, kun siihen on lisätty sopiva pakkasneste ja korroosionestoaine.
BMW-ajoneuvojen jäähdytysjärjestelmät saa täyttää vain tähän tarkoitukseen hyväksytyillä jäätymisenesto- ja korroosionestoaineilla. Korjaus- ja käyttöohjeissa olevia täyttö- ja huolto-ohjeita tulee noudattaa.
Jäähdytysnesteiden on täytettävä seuraavat vaatimukset:
Näiden ominaisuuksien luomiseksi pakkasneste- ja korroosionestoaineet on sekoitettava oikeaan suhteeseen veden kanssa.
Jäähdytysnesteen määrätty seos:
50 % pakkasneste pakkassuojaan -40 °C asti
(Ensitäytössä tehtaalla pakkasnesteellä ja vedellä on tämä seos.)
Jos pakkasnesteen osuus on alle 40 % -29 °C (eli vesipitoisuus on yli 60 %), ei ainoastaan jäätymissuojaus, vaan myös korroosiosuoja heikkenee. Liian korkea vesipitoisuus voi johtaa ylikuumenemiseen erittäin kuumalla säällä, minkä seurauksena jäähdytysneste pääsee ulos järjestelmästä ja vaurioittaa moottoria ylikuumenemisen vuoksi.
Liian korkea pitoisuus, yli 55 % -47°C asti, puolestaan johtaa jäähdytysominaisuuksien huononemiseen (lämmönsiirto) ja pakkassuojaa muutetaan päinvastaiseen suuntaan, eli se myös huononee.
Jäätymissuojaukseen tarvittavat jäähdytysnesteen määrät on ilmoitettu (prosenttiarvot) säiliöissä.
Kaikki tällä hetkellä saatavilla olevat BMW:n jäätymisenesto- ja korroosionestoaineet täyttävät vaatimukset.
Jäähdytysneste taulukko BMW ja Mini-autoihin.
Ajoneuvo tulisi täyttää sillä jäähdytysnesteellä, jolla se on toimitettu tehtaalta. Jäähdytysnesteitä ei saa sekoittaa keskenään, koska tällöin jäähdytysneste voi geeliytyä, mikä voi johtaa moottorivaurioon.